Klaar om te wenden? Naar de Oostzee in 2022.

27 april 2022 - Haarlem, Nederland

Dag lieve mensen,

Lang geaarzeld of we ook dit keer een blog zouden  maken. "zijn er wel  mensen geinteresseerd?" En ja dus. Eigenlijk werden we enthousiast gemaakt door jullie en het is ook erg leuk om te doen. We schrijven graag.

De titel is niet zomaar gekozen. Chris gaat met pensioen.  Is hij er klaar voor?  We komen uit een corona crisis en nu is er de ellende van de Oekraine oorlog en een naderende economische crisis. Zijn wij er klaar voor? Is de Oostzee een veilig gebied de  komende 3 maanden?

Ook persoonlijk is er veel gebeurd,  het verdriet om het  overlijden van mijn zus is nog vers, de zorg om de broer van Chris die op meerdere fronten met zijn gezondheid kampt speelt.

En ja... Chris en ik zijn nu allebei "bejaard". Op jaren zeg maar. Hoeveel PK's hebben we nog samen?

Dus zo onbezorgd als we in 2019 vertrokken voelt het nu niet.

Toch krijgen we er zin in.  Zin om de uitdaging aan te gaan.  Zin om te genieten van al het mooie van de natuur.  Zin om samen onze krachten te meten, maar ook om de steven te wenden als dat nodig is en mee te gaan met de flow. Geen verre  doelen maar nieuwsgierig naar wat er gebeurt als je je letterlijk mee laat drijven. Vorige keer wilde ik toch echt wel Zweden bereiken, daardoor zat er toch een onrust in mij. Ondanks dat hopen we om te beginnen in Denemarken aan te komen. Neef Finn stapt op in Kiel om mee te varen naar Aarhus, daar heeft hij maanden gebivakkeerd in de lockdown periode. Daarna zien we verder welke kant we op gaan. We  vertrekken 6 mei en hebben 3 maanden de tijd. Wat een luxe.

Als jullie mensen in je omgeving kennen die ons blog willen volgen, voel je vrij het te delen.

DE VOORBEREIDING TOT NU TOE

Waren we in 2019 maanden van tevoren bezig met bedenken wat we nodig hadden,  met aanschaffen en uitzoeken van "vakliteratuur",veiligheids materialen en tips, routes en vertrektijden uitzoeken in verband met stroom en getij, nu zijn we pas een paar weken bezig.  We plukken de vruchten van toen en we hebben de ervaring. En natuurlijk werkt Chris nog maar 2 dagen, dat scheelt flink in de stress. En dat is wel  nodig ook.  Blijkt de dieptemeter het niet te doen, even een draadje vervangen. Oh de wc pomp lekt, even het vaste deel vervangen. De boiler lijkt ook wel  te  lekken... natuurlijk,  de slangen zijn uitgehard, even naar de Gamma. De  watertank doorspoelen... hee waar komt dat water onder de vloer vandaan. De koelbox koelt toch niet helemaal...even de koeling voor de compressor  verbeteren. Een usb aansluiting voor buiten zou handig zijn, hup  die zit er in. Al 3 jaar geleden dat de  gasslangen vervangen zijn, nieuwe erop. En zo gaat dat  maar door.

Wat  de winst van het coronatijdperk is : de bezorgdiensten.  De Picnic,  verrukkelijk niet meer met hoofdpijn dwalen door de supermarkt en niks kunnen vinden. Hier is uw "Picnic met uw basisvoorraad voor maanden". Jemig wat lekker. Hoewel we weten dat er onderweg ook heus wel winkels zijn kan ik mijn "eekhoorntjesgedrag"  maar moeilijk bedwingen. Inmiddels staat het huis weer vol met zaken die naar de boot moeten, daar stap  je gewoon maar even overheen.

Nu nog de laatste loodjes, hebben we echt alles?  Gaan we echt?

Jullie gaan het lezen!