Waarmaken van een zeildroom.
1 februari 2019 - Haarlem, Nederland
In 2018 werd een knoop doorgehakt: we gaan niet wachten met een langere zeiltocht tot we beiden met pensioen zijn! En, we gaan naar de Oostzee.
Ik werd meteen ambitieus: even naar Stockholm, daar oversteken naar Finland, langs de Baltische staten, Kaliningrad, Noord Duitsland, Denemarken, en via de Duitse Bocht weer terug naar Nederland. Moet kunnen in drie maanden. Maar toen we gingen rekenen en de diverse wensen op tafel legden bleek dat er ook nog andere wensen waren dan alleen mijlen maken. Natuur, kultuur, fietsen en wandelen, communiceren, en soms even niets. Tja, dan is dat alles toch wat veel in drie maanden. De ambities werden wat teruggeschroefd. Wel zo snel mogelijk over de Noordzee en het Kielerkanaal (Noord-Oostzeekanaal) en daarna onthaasten langs de prachtige kusten en steden van het voormalige Oost Duitsland (Mecklenburg Vorpommern), oversteken naar Bornholm en de Zuid Zweedse scheren kusten.
Vanaf daar staat het nog open. Misschien verder noordwaarts en via het Gottakanaal dwars door Zuid Zweden naar Göteborg, maar dat is heel veel op de motor, of langs de kust naar Denemarken. We gaan dat over laten aan de wensen ter zijner tijd.
Tja en na de plannen kwamen de acties.
Hoe oud is de verstaging? (de staalkabels waar de mast aan vastzit) Oh, net zo oud als de boot. Wat vindt de verzekeraar daar van? Te oud, vervangen dus! En, de verlichting in de mast doet het niet meer. Repareren! De windvaan op de mast is gesloopt door (grote) vogels. Vervangen! We hebben geen goedgekeurd reddingsvlot, te oud. Nieuwe kopen! Hoe komen we aan stroom als we veel ankeren. Zonnepanelen! Extra lange lijnen en stalen pennen om op ankerplekken in Zweden aan of tussen de rotsen te bevestigen, een extra marifoon voor de veiligheid, nieuwe onderdelen voor de zwemvesten, zeilkleding, digitale en vaste zeekaarten, extra watertanks, extra dieseltankjes, gasslangen van het fornuis en oven vervangen, grote beurt voor de dieselmotor, de zeilen laten controleren, de buiskap extra laten stikken, een andere vouwfiets aanschaffen, de mogelijkheden van de apparatuur bestuderen, de gps vullen met waypoints, naar de sportschool voor het verbeteren van de fysiek, naar een weekend van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers in Postillon hotel Nulde voor workshops zoals: tochtplanning, veiligheid aan boord, toegepaste EHBO, apparatuur aan boord, weersystemen
en hoe er mee om te gaan en een hele aangename en leerzame lezing van een wereldzeiler. En natuurlijk een blog maken en alvast oefenen daarmee....
Het lijkt wel of we een wereldreis gaan maken!
Ben je geïnteresseerd in ons blog, meld je dan aan, dan blijf je ze ontvangen. Als je de route of alle foto's wilt zien, klik dan onder het verhaal op route of op foto's. Reageren kan ook via 'reacties'.
Groeten, José en Chris
Had al 2 fotos van Jose meegekregen waarop te zien was hoe je de nieuwe apparatuur knutselde... in de kamer op de grond. Liefs... en toi, toi alvast.
Respect hoor als ik dit zo lees, want het is net even de boot pakken en we gaan fijn een stukje zeilen. Een aantal dagen studie om alles in je hoofd te krijgen en dan ook nog het een en ander aanschaffen maakt dat het lijkt als je een reis rond de wereld gaat maken.
Ik kan je deze keer niet helpen met de studie :-) maar ik ga je wel volgen collega
Alvast veel succes met de verdere voorbereidingen en straks met de reis.
wat geweldig om zo'n reis te gaan maken maar wat een voorbereidingen. Ik ga jullie met veel belangstelling volgen. Voor nu alvast veel succes gewenst met de voorbereidingen!