Waarmaken van een zeildroom.

1 februari 2019 - Haarlem, Nederland

In 2018 werd een knoop doorgehakt: we gaan niet wachten met een langere zeiltocht tot we beiden met pensioen zijn! En, we gaan naar de Oostzee.

IMG_20190203_094024958

Ik werd meteen ambitieus: even naar Stockholm, daar oversteken naar Finland, langs de Baltische staten, Kaliningrad, Noord Duitsland, Denemarken, en via de Duitse Bocht weer terug naar Nederland. Moet kunnen in drie maanden. Maar toen we gingen rekenen en de diverse wensen op tafel legden bleek dat er ook nog andere wensen waren dan alleen mijlen maken. Natuur, kultuur, fietsen en wandelen, communiceren, en soms even niets. Tja, dan is dat alles toch wat veel in drie maanden. De ambities werden wat teruggeschroefd. Wel zo snel mogelijk over de Noordzee  en het Kielerkanaal (Noord-Oostzeekanaal) en daarna onthaasten langs de prachtige kusten en steden van het voormalige Oost Duitsland (Mecklenburg Vorpommern), oversteken naar Bornholm en de Zuid Zweedse scheren kusten.

Vanaf daar staat het nog open. Misschien verder noordwaarts en via het Gottakanaal dwars door Zuid Zweden naar Göteborg, maar dat is heel veel op de motor, of langs de kust naar Denemarken. We gaan dat over laten aan de wensen ter zijner tijd.

Tja en na de plannen kwamen de acties.

Hoe oud is de verstaging? (de staalkabels waar de mast aan vastzit) Oh, net zo oud als de boot. Wat vindt de verzekeraar daar van? Te oud, vervangen dus! En, de verlichting in de mast doet het niet meer. Repareren! De windvaan op de mast is gesloopt door (grote) vogels. Vervangen! We hebben geen goedgekeurd reddingsvlot, te oud. Nieuwe kopen! Hoe komen we aan stroom als we veel ankeren. Zonnepanelen! Extra lange lijnen en stalen pennen om op ankerplekken in Zweden aan of tussen de rotsen te bevestigen, een extra marifoon voor de veiligheid, nieuwe onderdelen voor de zwemvesten, zeilkleding, digitale en vaste zeekaarten, extra watertanks, extra dieseltankjes, gasslangen van het fornuis en oven vervangen, grote beurt voor de dieselmotor, de zeilen laten controleren, de buiskap extra laten stikken, een andere vouwfiets aanschaffen, de mogelijkheden van de apparatuur bestuderen, de gps vullen met waypoints, naar de sportschool voor het verbeteren van de fysiek, naar een weekend van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers in Postillon hotel Nulde voor workshops zoals: tochtplanning, veiligheid aan boord, toegepaste EHBO, apparatuur aan boord, weersystemen

en hoe er mee om te gaan en een hele aangename en leerzame lezing van een wereldzeiler.   En natuurlijk een blog maken en alvast oefenen daarmee....

Het lijkt wel of we een wereldreis gaan maken!

Ben je geïnteresseerd in ons blog, meld je dan aan, dan blijf je ze ontvangen. Als je de route of alle foto's wilt zien, klik dan onder het verhaal op route of op foto's. Reageren kan ook via 'reacties'.

Groeten, José en Chris

1. Elly:
    4 februari 2019
    Hoi Chris, zie nu pas dat je al een blog geschreven hebt. En niet zomaar een. Poehee wat een werk die voorbereiding. Veel plezier met de voorbereidingen
  2. Huub:
    17 februari 2019
    Hoi Chris, hardstikke leuk jullie reis en ook leuk om te volgen. We zien jullie nog voor jullie vertrek.
  3. Beatrijs Persijn:
    17 februari 2019
    Hallo, Chris, wat een immense voorbereiding. Wel heeeeel goed dat je niet wacht tot je met pensioen bent ! Ik ga het volgen, moet me dan wel verdiepen even in dat gebied....
    Had al 2 fotos van Jose meegekregen waarop te zien was hoe je de nieuwe apparatuur knutselde... in de kamer op de grond. Liefs... en toi, toi alvast.
  4. Martin Hasselbaink:
    18 februari 2019
    Hey Chris,
    Respect hoor als ik dit zo lees, want het is net even de boot pakken en we gaan fijn een stukje zeilen. Een aantal dagen studie om alles in je hoofd te krijgen en dan ook nog het een en ander aanschaffen maakt dat het lijkt als je een reis rond de wereld gaat maken.
    Ik kan je deze keer niet helpen met de studie :-) maar ik ga je wel volgen collega
    Alvast veel succes met de verdere voorbereidingen en straks met de reis.
  5. Lied:
    3 maart 2019
    Ha Chris, geen idee dat er naast ons zoveel werk verzet wordt als voorbereiding op jullie reis. Leuk om te lezen en leuk om jullie straks te volgen!
  6. Anneke van der Henst-Stins:
    4 april 2019
    Hallo José en Chris,

wat geweldig om zo'n reis te gaan maken maar wat een voorbereidingen. Ik ga jullie met veel belangstelling volgen. Voor nu alvast veel succes gewenst met de voorbereidingen!
  7. Paula van Liere:
    11 april 2019
    Wat leuk, Chris, dat je een blog schrijft. Als niet-zeiler snap ik nu pas wat er allemaal komt kijken voor zo'n reis. Nog veel succes met de voorbereidingen.
  8. Carolien Balt:
    11 april 2019
    Ha José en Chris, wat een leuk verhaal Chris en idd wat komt er veel kijken bij zo'n zeiltrip. Het plezier spat er nu al vanaf! Ik volg jullie graag via het blog en hoop dat de aanmelding gelukt was. Het lijkt er wel op. Veel voorpret nog en wanneer kunnen jullie eigenlijk uitgezwaaid worden?
  9. Gre:
    28 april 2019
    Lieve Chris en José, Het is nu al leuk om jullie blog te lezen. Wat zijn jullie met veel zaken bezig! Petje af voor jullie keuze het NU te doen. En heerlijk dat het zo open is. Heel veel succes met alle voorbereidingen. Helaas kan ik niet op de uitzwaai komen Frank zijn nichtje trouwt op die dag. met een warme groet Gré
  10. Nieske:
    6 mei 2019
    Gaan met die banaan! Geniet ervan en we zullen in Kroatië op jullie toasten!
  11. Wies:
    6 mei 2019
    Hoi Chris en José, dank jullie voor je uitnodiging..heel mooi zeg te lezen wat jullie aan voorbereidingen al hebben gedaan. warme groet Wies
  12. Joke:
    7 mei 2019
    Ha José en Chris, Heel leuk om jullie te kunnen volgen en nu al te lezen over jullie voorbereidingen. Veel werk, zeg! Heel veel succes en plezier!