Klaar om te wenden? Naar de oostzee in 2022. Epiloog.

16 juli 2022 - Aarhus, Denemarken

EPILOOG

20220609_201735~2

En toen stopte het blog.

De volgende aflevering stond klaar, maar we wendden de steven richting huis.

Velen van jullie weten het al. We kregen het verpletterende bericht dat Carl, de broer van Chris onbehandelbaar ziek was, met een prognose van 3- 6 maanden. Misschien naief, maar daar hadden we ondanks verlies van gewicht en lusteloosheid nooit serieus aan gedacht. Zoals ook alle artsen, begeleiding en behandelaren niet.

Carl was een meester in zorg mijden. In relativeren en “ komt wel goed”. Positief blijven was zijn motto, tot het niet anders kan, “dan moet ik het accepteren”. We hebben ons laten misleiden.

20220606_114850

Carl had de uitslag nog niet binnen, opgewekte praatjes aan de telefoon tijdens een flinke bui in Århus.

Wat volgde waren surrealistische weken. We waren onderweg van Århus naar Ebeltoft in het Kattegat met het plan om over te gaan steken naar Zweden, naar de Scherenkusten toen we het bericht kregen. Een flink eind weg van huis. We voeren terug door een prachtig eilanden gebied, verdrietig, vol zorg, in het weemoedige besef van de eindigheid en inleveren van weer een stukje “ vanzelfsprekendheid” in het leven. Carl zou er niet meer vanzelfsprekend en “eeuwig”  zijn. Zoals wij in februari al met mijn zus Nettie moesten ervaren. Wij zouden niet meer vanzelfsprekend een plan kunnen maken voor herhaling of afmaken van deze reis zoals je dat op jongere leeftijd makkelijker denkt. Zo werd het ook een stukje afscheid nemen van ons eigen leven zoals we dat gewend zijn te leven.

Terugweg bij Kiel

Big brother heeft ons gespot in Kiel. Stond op internet, op Vesselfinder.

We hadden dagelijks telefonisch contact met Carl, een fijne nabijheid, zij het op afstand, die we nog niet eerder zo vaak en open met hem meegemaakt hadden. Hij aanvaardde het lot, wilde zo lang mogelijk thuis blijven. Wij kregen “ kantoor aan boot”. Er moest hulp geregeld worden. Kennelijk vond de huisarts dat niet tot haar taak horen. Enfin, varend bellen, appen en mailen, regelen en overleggen met oa opgeschaalde begeleiding, GGZ, thuiszorg, huisarts, zus Mieke.

Ondertussen bleef Carl geinteresseerd in onze tocht. Hij wilde foto’s en filmpjes zien en belevenissen horen en we hoefden nog niet naar huis te komen. Hij reisde op die manier een beetje met ons mee.

20220613_141057~2

Donkere wolken en zware buien boven de Grote Belt. Tevens  de naam van de straat waar Carl woonde.

Tot zijn begeleidster ons inseinde dat ze hem achteruit vond gaan. We hebben de boot onmiddellijk de dichtstbijzijnde haven ingestuurd, Rendsburg, en zijn per trein naar huis gegaan.

Retour Nederland met snelle trein.

Boemel naar Hamburg en daarna snelle trein richting Amsterdam.

We hadden een heel mooi gesprek met hem bij hem thuis. Na een uur was hij moe en omdat hij de volgende dagen iedere dag hulp had “hoefden we pas 3 dagen later terug te komen”. Dilemma, gaan we thuis zitten wachten? Konden we dan niet beter zsm de boot naar huis varen zodat we er zouden zijn als hij echt zou verslechteren? De Duitse bocht stond voor de deur, geen makkelijk stuk zee maar het weer leek gunstig te worden. We zijn terug gegaan. We hebben nog nooit zoveel dagen achter elkaar zo lang gevaren.

Rots Helgoland

Gesprek met Carl op Helgoland

Verplichte rustdag op Helgoland, de wind stond stevig verkeerd. Even op adem komen en uitrusten. Op rustig pleintje ons dagelijkse gesprek met Carl. Hij vond het  "best een mooi eiland".

Maar ook ondanks dat, haalde de tijd en de ziekte ons in. Die 3-6 maanden levensverwachting sloegen nergens op. Toen we over het Lauwersmeer voeren belde Carl dat het niet meer ging. De ambulance was al geweest, maar na overleg met zijn huisarts hadden ze hem niet meegenomen. “ Geef hem maar vocht”. Onwaarschijnlijk! Hij bleek niet meer bij zijn eten te kunnen komen, laat staan klaar te kunnen maken, maar ook geen drinken. Hij had het heel ver laten komen en had iedereen op het verkeerde been gezet. Ook in onze dagelijkse gesprekken had hij niets gezegd. Wel vroeg hij steeds hoe lang we nog weg waren.

20220627_094644

"We varen de Eems over en zijn weer in Nederland, Carl". Antwoord per app: "Hoi weer in Nederland :-) "

Dat had een signaal kunnen zijn. Met hulp van zijn begeleiders is hij met politie, want hij kon de deur niet meer open doen, en ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Wij zijn met de trein vanuit Friesland naar huis gegaan. En later vanuit Enkhuizen weer snel op en neer. Steeds 1 dag weg. Maar het ging onvoorstelbaar snel.

Nog geen 2 weken na zijn opname, 4 weken na zijn diagnose, is hij op 10 juli overleden. We waren er bij. Verdrietig en dankbaar voor het contact dat we met elkaar gehad hadden en verwezen door de loop die het leven genomen had. Hadden we het anders moeten doen? Niet terug varen maar direct naar huis gaan? Ja en nee. Misschien hadden we eerder gezien dat het mis ging. Hoewel ik me dat afvraag. Maar ook hadden we dan dit intense contact niet met elkaar gehad. We blijven achter met de verwondering dat hij dit zo autonoom heeft kunnen kiezen. Niet lijdzaam, nee zo ging het gewoon.

Hij bleef ondanks alles steeds zelf bepalen hoe hij het wilde. Hij wilde rust, geen gesleep in en naar het ziekenhuis, geen behandeling en heel lang geen pijnstilling, hij klaagde niet. Pas de laatste paar dagen ging hij accoord met morfine.

Het dwingt respect af hoe Carl zo de regie hield.

Tekst José

IMG-20220713-WA0011

1. Louis Baesjou:
    Hallo Chris en José,
    Gecondoleerd met het overlijden van Carl, broer en zwager.
    Bedankt voor jullie bericht.
    Ik had jullie verhaal al van Chris gehoord en jullie hebben waarschijnlijk, na het horen van het slechte bericht, in een rollercoaster geleefd.
    Ondanks alles hoop ik, dat jullie nog wat hebben kunnen genieten.
    Vorig jaar of was het het jaar ervoor, hadden jullie ook al ontzettende pech met jullie reis.
    Eens zal het toch gaan lukken.
    Nanna en ik wensen jullie heel veel sterkte de komende tijd met de verwerking van dit verdriet.

Lieve groet van beiden en we spreken elkaar.
  2. Gre:
    Lieve José en Chris,
    Gecondoleerd met het overlijden van broer Carl. Dank je wel voor de woorden en gedachten, die door afstand en afscheid, zo intens worden.
    Veel sterkte en warmte wens ik jullie toe, bij het laatste dat gedaan moet worden.
    Met een zonnige groet Gré
  3. Djoewie:
    16 juli 2022
    José en Chris gecondoleerd en heel veel sterkte met het verwerken en een plek geven. Het lezen van jullie verslag geeft mij het gevoel dat hij enorm genoot van jullie avontuur en dat zijn achteruitgang en ziekte heeft verlicht.
  4. Diane Martens:
    Lieve José en Chris,
    "Klaar om te wenden?" is de naam van jullie blog. Die naam bleek helaas juist ook heel erg van toepassing te worden op de afgelopen, recente weken. Die weken zijn intens geweest en - zo lees ik - door die intensiteit in combinatie met de grootsheid van het gebied, de zee, ook mooi en diep doorleefd, voor zowel Carl als voor jullie. Je hebt het erg mooi verwoord in jullie blog, José. Dat jullie die blog zelf ook nog vaker terug mogen lezen. Dat zal helpen bij de verwerking van dit onverwachte verdriet.
    Gecondoleerd met het heengaan van Carl; sterkte bij het weer volledig terugkeren op de wal.
    Lieve groet!
  5. Carolien Balt:
    17 juli 2022
    Lieve José en Chris, gecondoleerd met het overlijden van Carl en dank voor het erg mooi delen van jullie gevoelens. Heel bijzonder om dit zo in een blog te mogen lezen. Veel sterkte met het verwerken, lieve groeten en een warme omhelzing van Carolien
  6. Wies:
    17 juli 2022
    Lieve José en Chris, gecondoleerd met het verlies van Carl. Ik moest van de week al aan jullie denken en vond het zo stil rond jullie en dat was dus niet verwonderlijk. Wat mooi dat jullie nog een intens contact met hem hadden en écht bij zijn afscheid waren.Je schrijft prachtig José en wat mooi dat jullie ons zo deelgenoot maken. Heel veel sterkte met het verwerken van het verdriet. Liefs Wies
  7. Marianne Bal:
    31 juli 2022
    Lieve Chris en Jose, nu pas lees ik jullie blog en schrik van het verhaal. Allereerst gecondoleerd met het verlies van jullie broer/zwager. Wat zijn jullie heen en weer geslingerd, misschien ook letterlijk, maar zeker figuurlijk. Met veel dilemma’s moeten omgaan. Wat een reis.! Wel fijn dat het contact op afstand zo intensief is geweest. Dat zal zeker helpen bij de verwerking van dit grote verlies. Heel veel sterkte allebei. Liefs Marianne